Nie daj się zastraszyć!

recenzje

Nie daj się zastraszyć!

Ciemne zamczysko. Brzęk łańcuchów. Potępieńcze wycie. Kątem oka dostrzegasz, jak lewitujące nad posadzką, opromienione księżycową poświatą prześcieradło (z dziurkami na oczy!) rusza w twoją stronę. Nie ma co się bać – to tylko twój przeciwnik wykonuje swój ruch.

Duchy
Duchy - Fot. Granna

Strachy na planszy

Dobre i Złe Duchy to logiczna gra osadzona w lekko upiornym klimacie – chociaż w chwilę po otwarciu pudełka wiemy już, że nawiedzające ją zjawy bardziej przypominają te z kreskówki Scooby Doo niż te, które znamy z horrorów takich jak Paranormal Activity. W istocie, wykonanie Duszków (bo tak właśnie – pieszczotliwie – grę nazywali wszyscy moi współgracze) jest nie tylko zaskakująco pogodne, ale i naprawdę przyjemne.

Chociaż po pudełku hula wiatr, to na jakość znajdujących się w nim elementów narzekać po prostu się nie da. Solidna, dwustronna plansza i stado zabawnych, plastikowych „lewitujących prześcieradeł”, które przed pierwszą rozgrywką trzeba pracowicie „poobtykać” sztyftami. Tym sposobem, gdy przyjdzie rozpocząć grę, każdy z przeciwników otrzyma cztery duszki z czerwoną kropką i cztery z niebieską.

Duchy Dobre i Złe
Duchy Dobre i Złe - Fot. grybezprądu.pl

Strachy na stole

Założenie gry jest bardzo proste – najpierw ustawiamy duchy tak, by kierowane przez nas pionki były zwrócone ku nam kolorowym oznaczeniem. Tym sposobem, przeciwnik nie wie, które z duchów są dobre (niebieskie), a które złe (czerwone). Potem losujemy gracza rozpoczynającego i zaczynamy naprzemienne wykonywanie ruchów.

Każdy z duchów może poruszyć się o jedno pole – jeśli wchodzi na „teren” zajęty przez ducha przeciwnika – zbija go, a kierujący nim gracz ujawnia, czy duch był dobry, czy zły. Wygrywa gracz, który zdoła pozbawić przeciwnika wszystkich dobrych duchów, pozbyć się wszystkich własnych złych zjaw lub doprowadzić swojego dobrego ducha na jedno z dwóch specjalnych pól po przeciwnej stronie planszy.

Strachy w oczach

Dobre i Złe Duchy – jak przystało na porządną grę logiczną – ma bardzo proste zasady, stanowiące podstawę wciągającej rozrywki. Duszki cechuje jednak coś jeszcze – element blefu. Czy „podstawiony do bicia” duch przeciwnika jest dobry, czy zły? Czy przeciwnik da się oszukać, gdy spróbuję prześliznąć się swoim dobrym duchem na zwycięskie pole? Oto pytania, które za każdym razem ubarwiają rozgrywkę i powodują, że gry nie da się po prostu „rozwiązać”.

Duchy straszne w nocy
Duchy straszne w nocy - Fot. grybezprądu.pl

Komu Dobre i Złe Duchy mogą się nie spodobać? Chyba tylko wyjątkowo zapiekłym przeciwnikom gier logicznych lub osobom, które w dzieciństwie pobił warcabowy pionek. Każdy inny – zarówno gracz jak i zupełny nowicjusz – szybko podchwyci ideę rozgrywki i z pewnością, po pierwszej partii, będzie chciał grać jeszcze raz.

Strachy na Lachy
Dobre i Złe Duchy to gra, która w wersji oryginalnej pojawiła się już w 1980 roku (jako Ghosts!). Do dnia dzisiejszego powstał szereg różnych jej wersji – jedna nawet nawiązywała do postaci doktora Jekylla i Pana Hyde’a. Polska wersja też jest wyjątkowa – wedle Granny Polacy jako pierwsi otrzymali Duchy z dwustronną planszą: z jednej strony – klasyczną, podzielona na kwadraty, a z drugiej – nowszą, podzieloną na sześciokątne pola.

Autor

Błażej Kubacki

Miłośnik lit­er­atury, his­torii, fan­tastyki, gier fab­u­larnych i – oczy­wiś­cie – plan­szowych oraz kar­cianych. Autor blogu Plan­szuf­fka i redak­tor naczelny ser­wisu grybezprądu.pl.