Might and Magic Heroes

wywiad

Duch komputerowych Herosów

Wywiad z Marcinem Tomczykiem - autorem gry planszowej Might and Magic Heroes

Gra planszowa Might and Magic Heroes pojawiła się na sklepowych półkach u schyłku zeszłego roku. Nim jednak do tego doszło, potrzebny był pomysł, sporo determinacji i licencja wielkiego wydawcy gier komputerowych. Jak powstawali Herosi i jakie plany na przyszłość ma wydawnictwo Axel opowiada nam Marcin Tomczyk – projektant gry Might and Magic Heroes.

Naszą recenzję gry planszowej Might and Magic Heroes znajdziesz tutaj.

Błażej Kubacki: Komputerowy Might and Magic Heroes (a kiedyś: Heroes of Might and Magic) to już legendarna seria. Czy jej planszowa wersja jest dziełem wieloletniego fana czy może kogoś, kto serię odkrył przy okazji jej najnowszej odsłony?

Marcin Tomczyk: Serię znam dłużej niż bym chciał (uśmiech). Najwięcej czasu spędziłem nad jej trzecią odsłoną, ale grałem również w część czwartą, piątą no i oczywiście szóstą. W tę ostatnią najmniej, gdyż równocześnie powstawała gra planszowa.

Małe wydawnictwo z Polski i wielki wydawca gier komputerowych: czy trudno zdobyć licencję od takiego giganta jak Ubisoft? Czy planujecie kolejne gry na licencji?

Proces był długi i żmudny, myślę że nasza wizyta w centrali Ubisoft we Francji i prezentacja gry ostatecznie przekonały twórców gry komputerowej do dania szansy małej firmie z Polski. Co do innych gier na licencji Ubisoft, na chwilę obecną nie wiem, natomiast na pewno chciałbym jeszcze spróbować z jednym tytułem. Z jakim? To już pozostawiam czytającym do rozwikłania.

Irina

Co było najtrudniejszym elementem w procesie tworzenia „Herosów”?

Wszystko było trudne, ale największy kłopot stanowiły bitwy. Wszyscy wiemy, jak wyglądają w wersji komputerowej – mamy ekran z polem bitwy, wykonujemy ruchy poszczególnych jednostek i naszego herosa. W planszówce wieloosobowej taki element niestety nie zdałby egzaminu. Bitwa trwałaby bardzo długo, powodując, że gra byłaby niemiłosiernie długa. Dla większości graczy takie rozwiązanie postawiłoby ją wśród tytułów właściwie niegrywalnych. Stąd decyzja o uproszczeniu bitew i zachowaniu jedynie inicjatywy i bezpośrednich ataków na armię wroga, bez ruchów i manewrów jednostek.

Co samemu autorowi podoba się w jego grze najbardziej… a co najmniej?

Najbardziej… dobre oddanie ducha herosów komputerowych. Każdy z kim grałem potwierdza, że gra ma ten dobrze znany klimat i człowiek czuje się jakby grał w komputerową wersję „Herosów”. Drugim ważnym elementem jest niepewność, w której gra trzyma do samego końca. Aż do zakończenia partii nie da się przewidzieć, kto wygra. Często ruchy strategiczne naszych herosów okazują się ważniejsze od małych sukcesów typu: skompletowanie super wypasionego bohatera. Ważna jest tez otwartość mechaniki gry: pozostawiłem wiele furtek pozwalających na stworzenie nowych dodatków czy scenariuszy, które będą modyfikować grę podstawową. Co podoba mi się najmniej? Kilka błędów w druku, których niestety nie udało mi się uniknąć. Jednakże, już pracujemy nad edycją 1,5 – poprawimy tam wszystkie nieścisłości na kartach i w instrukcji.

Might and Magic Heroes

Czy gra planszowa Might and Magic Heroes trafi na rynek międzynarodowy?

Na chwilę obecną takie wydanie jest naszym priorytetem. Naszą grą interesuje się wiele wydawnictw z różnych zakątków świata. Rozmawiamy właśnie Ubisoftem o licencji międzynarodowej. Myślę, że jeszcze w tym roku „Herosi” trafią też do innych krajów.

Czy planowane jest wydanie dodatków do gry?

Oczywiście, mamy w planie dodatki do gry. Pierwszy z nich właśnie dopracowujemy (roboczy tytuł to Krew i Łzy) – dodatek skupia się na zasadach związanych z reputacją, dodaje też nowych herosów, kilka zasad oraz zwoje taktyki – stanowiące przeciwwagę dla zwojów magicznych. W przyszłości planujemy dodatek umożliwiający grę w sześć osób, z dwiema nowymi frakcjami i być może z planszą lochów. To jednak na razie odległa przyszłość.

Might and Magic Heroes

Jakie plany na przyszłość ma wydawnictwo Axel?

Poza planami związanymi z „Herosami”, chcielibyśmy w tym roku wydać jeszcze jedną lub dwie gry. Mamy kilka pomysłów, nie wiem jednak na ile uda się je zrealizować. Wiele zależy od tego jak będzie rozwijała nasza gra planszowa Might and Magic Heroes. Przy okazji wywiadu pragnę podziękować za wszystkie e-maile i słowa uznania od osób, którym gra przypadła do gustu, cieszę się ze zrobiłem grę, która was bawi – taki właśnie stawiałem sobie cel, tworząc Might and Magic Heroes.

Autor

Błażej Kubacki

Miłośnik lit­er­atury, his­torii, fan­tastyki, gier fab­u­larnych i – oczy­wiś­cie – plan­szowych oraz kar­cianych. Autor blogu Plan­szuf­fka i redak­tor naczelny ser­wisu grybezprądu.pl.