Ikona_Tło

recenzje

Porywające tło

Ikonka z napisem Tło.pdf spoglądała na mnie czerwono-biało z rozświetlonego monitora. Z wzajemnością, tylko w innej kolorystyce spoglądałam i ja. Gry paragrafowej nie czytałam już od dobrych kilku lat, nie licząc prób, które skończyły się dosyć marnie w związku z nudną, niewciągającą fabułą, językiem tak mało komunikatywnym, że łatwiej byłoby zrozumieć pana Czesia spod monopolowego, a także zagubionymi zapiskami dotyczącymi przeczytanych paragrafów. Czytając Tło nie napotkamy żadnego z tych problemów.

Przed trzema dniami skończyłeś trzydzieści sześć lat i właściwie nie osiągnąłeś wiele. Owszem, jako malarz możesz poszczycić się pewnym rozgłosem, ale nigdy nie zdobyłeś sławy godnej mistrza. Mimo niezwykłości swojej profesji, wciąż czujesz się „jednym” z wielu. Świadomość własnej przeciętności od lat spędza Ci sen z powiek. Tak właśnie rozpoczyna się gra paragrafowa Beniamina Muszyńskiego Tło, w której wcielamy się w malarza, żyjącego w czasach wielkich przemian politycznych i technologicznych. Tło należy do Cyklu Megiddo, mającego miejsce w równoległym świecie, łudząco przypominającym nasz. Cykl obecnie składa się z trzech części : dwóch gier książkowych: Szklana TwarzTło oraz powieści Megiddo, opowieść o władzy. Wszystkie one łączy wspólny świat, jednakże czytając Tło, nie musimy znać wcześniejszych tytułów.

Technokraci i paragrafy

Tlo_03W świecie, w którym przyszło żyć prowadzonemu przez nas malarzowi, w świecie przypominającym Europę z czasów rewolucji przemysłowej, nastał czas zmian. Grupa technokratów dąży do obalenia obecnego ustroju i pragnie powrotu do dawnych czasów Imperium, kiedy to wiedza o technologii pozostawionej przez mitycznych Starożytnych była powszechnie dostępna. Nasz bohater – zależnie od wybranej przez nas ścieżki – będzie nie tylko świadkiem niezwykłych wydarzeń, ale będzie też brał w nich czynny udział. W Tle zostaniemy postawieni przed wieloma możliwymi ścieżkami. Co ważnie, żadna z nich nie jest „bardziej słuszna” od innych. Każdy wybór będzie niósł ze sobą istotne konsekwencje, w związku z czym, nawet po skończeniu jednej ze ścieżek, będziemy chcieli natychmiast sprawdzić „co by było gdyby”.

Budowa Tła jako gry książkowej jest banalna – nawet osoba, która nigdy wcześniej nie miała styczności z tego typu rozrywką powinna sobie bez problemu poradzić. Instrukcja zamieszczona we wstępie jest bardzo czytelna. Aby rozpocząć „rozgrywkę” wystarczy nam ołówek i kartka, nie znajdziemy tu bowiem kart postaci czy statystyk, które można spotkać niekiedy w innych tego typu grach. Tło, jak każda gra paragrafowa, podzielona jest na części (zwanych właśnie paragrafami) oznaczone odpowiednimi numerami. Pod koniec każdego krótkiego tekstu mamy jeden lub więcej odnośników. Od naszej decyzji zależy, co jakiego wyboru dokona bohater opowieści. Oprócz samych paragrafów i odnośników w Tle możemy również zdobywać informacje oznaczone znakiem #. W zależności od posiadanych informacji, otworzą się przed nami nowe ścieżki fabularne.

Bohater w tle

Tlo_01Już na samym początku widać, iż autor starał się upodobnić grę do klasycznej powieści. Tło podzielone jest na rozdziały, a opowieść toczy się bardzo płynnie. Co istotniejsze, istnieje wiele równorzędnych zakończeń, aczkolwiek nie sposób nie zauważyć, iż niektóre wydają się być ciekawsze od pozostałych. Jest to jednak w dalszym ciągu ściśle związane z naszymi wyborami w trakcie gry. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się wskoczyć w wir wydarzeń czy postanowimy zatrzymać się gdzieś na uboczu, zakończenie historii będzie dopełnieniem naszej ścieżki.

Język tła jest prosty, ale nie prostacki. Nie znajdziemy tutaj długich plastycznych opisów, ani rozbudowanych na kilka stron dialogów. Dzięki temu gra jest niezwykle dynamiczna i z przyjemnością będziemy pochłaniać kolejne akapity.

Tło atrakcyjne

Co podobało mi się najbardziej? Przede wszystkim fakt, iż wybory przed którymi staniemy nie są łatwe. Nie znajdziemy tutaj jasnej drogi, wielkiego neonowego drogowskazu z napisem „tak będzie dobrze”. Czasami takiej ścieżki po prostu nie ma, dlatego Tło zachęca gracza/czytelnika do refleksji. Co więcej, niektóre, wydawać by się mogło, błahe decyzje, w późniejszych rozdziałach okażą się być niezwykle istotne albo doprowadzą do wydarzeń, których zupełnie się nie spodziewaliśmy.

Tlo_02

Dla kogo stworzono Tło? Przede wszystkim dla osób, które lubią ciekawe historie, a także dla tych, którzy czytając książki zawsze chcieli wziąć czyny udział w wydarzeniach. Tło to gratka dla osób, które ciekawe są bardziej interaktywnej rozrywki niż klasyczna literatura. Gra nie spodoba się za to na pewno czytelnikom żądnym nadprzyrodzonych zdarzeń, magii i epickich pojedynków rodem z niektórych powieści fantasy. Tło jest historią zwykłego człowieka, nie posiadającego żadnych szczególnych cech, poza talentem malarskim. Nie będzie zabijał swoich wrogów zaczarowanym orężem, ani niszczył ich potężnymi zaklęciami.

Tło jest pozycją wartą polecenia. Szybka akcja, ciekawy i dobrze wykreowany świat, a także wiele możliwości sprawią, że będziecie do tej gry książkowej wracać wiele razy, tylko po to aby jeszcze ten jeden raz sprawdzić gdzie zaprowadzą bohatera, wasze wybory.