Pogoda nadal nie sprzyja spacerom, dlatego zapraszam was ponownie do świata postapokaliptycznej wojny. Co prawda klimat cieplejszy i suchszy niż u nas o tej porze roku, ale spacery zdecydowanie bardziej niebezpieczne. Dlatego dziś zajmiemy się zasadami gry Neuroshima Tactics i zastanowimy się jak zgodnie z nimi wyjść z takiej wycieczki zwycięsko.
W poprzedniej części wprowadziłem was nieco w kreowanie środowiska gry – pola bitwy i walczących na nim band, gangów czy tez armii. Niewiele było natomiast o zasadach samej rozgrywki, a te zwykle wzbudzają największe emocje. Jeśli chodzi o Neuroshimę Tactics nie może być inaczej, dlatego poświęcimy im niemal cały dzisiejszy tekst.
Ze względu na użycie kości K20 (czyli dwudziestościennych), kilku różnych akcji w jednej aktywacji modelu i reakcji na działania aktywnego gracza, niektórzy uznają NT za „tanią podróbkę Infinity”. Trudno o ocenę bardziej mylną i niesprawiedliwą dla obu systemów. Gdyby ta teza miała pokrycie w faktach, to NT uniknęłaby wielu błędów i niezbalansowania, które poprawiono dopiero w wersji 1,5. Mechanika Neuroshima Tactics jest za to pod bardzo silnym wpływem Neuroshimy w wersji fabularnej. To pokrewieństwo jak najbardziej zrozumiałe, choć niestety nie pozbawione poważnych wad. A konkrety?
Zasady – daleko od prostoty
Rozgrywka trwa standardowo 8 tur i dzieli się na naprzemienne tury graczy, w których jeden jest stroną aktywująca kolejne modela, a drugi jedynie reaguje swoimi modelami na jego działania. Faktycznie przypomina to ARO znane z Infinity (o tym, jak działa ten system możecie dowiedzieć się z naszego artykułu: część pierwsza oraz część druga), ale w Neuroshimie Tactics liczba reakcji jest ograniczona i zależy od liczebności armii. Przyznam, że ten pomysł nie do końca mnie przekonuje. To dla mnie zatrzymanie się w pół kroku – wprowadzamy reakcję, ale tylko trochę. Za to bardzo fajny jest system, w którym testy decydują nie tylko o sukcesie lub porażce w działaniu, ale też kolejności tych działań. Co to dokładnie znaczy?
Jeśli na przykład aktywujemy bohatera i postanowimy ostrzelać przeciwnika, a on odpowie ogniem, to za każdy model wykonuje się rzut i porównujemy wyniki. Ten, który rzucił najwyżej, jednocześnie mieszcząc się w stosownym parametrze (w tym przykładzie będzie to współczynnik strzelanie) nie tylko trafia, ale robi to jako pierwszy. Model, który z nim przegrał może zostać zraniony, ale też przerywa swoje działanie bez sukcesu. Jego strzały idą w niebo, nie udaje się podnieść gambla, czy też przekraść do osłony. To rozwiązanie jest bardzo przyjemne. Zwłaszcza, że istnieje wiele różnych akcji jakie można wykonać. Ich przerwanie przeciwnikowi może zdecydować o wygranej lub przegranej. To rozwiązanie promujące dobre planowanie zarówno w turze naszej, jak i przeciwnika.
Niestety, na tym nie koniec. Gra pozornie prosta i intuicyjna tonie w natłoku opcji, rodem z gry fabularnej. A jeśli chodzi o walkę, broni jest mnóstwo i każdej można użyć na kilka sposobów. W walce wręcz można wykonać różne rodzaje ataków… ogólnie, moim zdaniem strasznie dużo opcji i modyfikatorów do opanowania. Łatwo się zgubić. Można oczywiście powiedzieć, że taka różnorodność ma swoje zalety (i znajdzie swoich miłośników), ale problemem jest to, że zwykle i tak z czasem znajdujemy jedyne słuszne metody użycia danej broni, a reszta leży odłogiem.
Również z Neuroshimy RPG pochodzi możliwość wykonania 3 akcji w turze. Właśnie, nie w jednej aktywacji, tylko w turze. Każdy model może wykonać trzy dowolne akcje, również na przemian z innymi modelami. Pozwala to na bardzo fajne kombinacje: ja strzelam, ty biegniesz i tak na zmianę – ale to potwornie komplikuje grę. Zwłaszcza, gdy na stole jest więcej modeli. Trzeba ciągle zaznaczać, które modele wykonały ile akcji. Żeby było zabawniej każdy model ma też de facto 3 rany, co znaczy, że ginie po otrzymaniu trzech ran lekkich, albo jednej ciężkiej. Do tego dodajcie śledzenie zapasu amunicji i posiadanego sprzętu (który można też zdobyć okradając trupy) dla każdej jednostki na stole, a zamieszanie robi się naprawdę spore. Jak dla mnie jest to próba upchnięcia zbyt wielu elementów gry fabularnej w grze bitewnej.
Akumulator w akcji, czyli sukces z kumulacją
Kolejnym efektownym, lecz moim zdaniem mało efektywnym, czy wręcz wadliwym elementem mechaniki jest Akumulator. W teorii ma on dawać graczom wpływ na otoczeni i elementy terenu. W praktyce generuje efekt kuli śniegowej dla bardziej skutecznego gracza. Jak to działa? Za każdą udaną akcję, taką jak trafienie przeciwnika, zdobycie gambla, czy zajęcie lokacji, otrzymujemy punkty do Akumulatora. W turze aktywnej można je wykorzystać na efekty Akumulatora, których koszt i skutki są bardzo różne. Najczęściej to pojawienie się gdzieś dymu, ognia czy przesunięcie drobnego elementu terenu. Czasem jednak można wywołać poważne obrażenia, wybuch i ogólne zamieszanie gdziekolwiek na planszy. Gracz reaktywny nie ma takiej swobody, ale może wymienić punkty Akumulatora na dodatkowe reakcje.
Przy moich doświadczeniach z niefartownymi seriami rzutów mam poważne zastrzeżenia do sytuacji, gdy nagradzamy gracza, któremu dobrze się wiedzie dodatkowymi bonusami. Uważam że może to mocno zakłócać równowagę gry. O ile dodatkowe reakcje przy ich ograniczonej liczbie mogą być złem koniecznym, to darmowe podpalenie jednostek przeciwnika czy zdetonowanie broni zabitego żołnierza wydaje mi się przesadą. No i same punkty Akumulatora to kolejny parametr, który trzeba kontrolować w czasie gry.
Podsumowując, myślę, że Neuroshimie Tactics nie zaszkodziłoby poważne odchudzanie zasad i uproszczenie pewnych rozwiązań. Mechanika, mimo ciekawych pomysłów, zdaje się mieć wszelkie wady Neuroshimy RPG. Jest zbyt uproszczona w temacie ran i pancerzy, ale nazbyt skomplikowana w innych miejscach. Zwłaszcza w temacie aktywacji i ataków. W wypadku gier bitewnych cnotą kardynalną jest oszczędność i prostota. Twórcy tej gry powinni wziąć to sobie mocno do serca.
Rozwój we właściwą stronę
Zostawmy już zasady, bowiem zbliżamy się do końca a to oznacza, że najwyższy czas na kilka słów o temacie, który jest dla każdej gry bitewnej kluczowy. Pora porozmawiać o modelach. O ile w zasadach zmiany pomiędzy edycją pierwotną i 1.5 nie są moim zdaniem wystarczające, o tyle modele poprawiły się znacznie od początków tego systemu. Pamiętam jak publicznie narzekałem po pierwszych zdjęciach figurek, które wyglądały archaicznie i zwyczajnie brzydko. Winne było temu w dużej mierze bardzo kiepskie malowanie, źle wykonane zdjęcia, ale też nienajlepsza jakość odlewów. Była ona znacznie niższa od ówczesnych produktów firm „garażowych” produkujących w klimacie postapokaliptycznym. Nie było sensu porównywać ich nawet ze starymi produktami Games Workshop, Corvus Belli czy nawet dość topornymi figurkami Old Glory. Do tego modele były dość płaskie, gdyż jednoczęściowe. Wszelkie z założenia kanciaste elementy, takie jak broń czy urządzenia, były często obłe i jakby spuchnięte. Zwarte bryły utrudniały też konwersje, co przy małej ilości wzorów skazywało graczy na oddziały „klonów”. Przez te problemy wieku dzieciecego figurki do NST dorobiły się złej sławy, która ciągnie się za nimi do dzisiaj. Tymczasem dziś jest ona zupełnie niesłuszna. Na szczęście od tamtych czasów jakość modeli do Neuroshimy znacznie się poprawiła. Nowości takie jak nowe wersje Punków czy Mutantów, o których pisałem całkiem niedawno, wyglądają naprawdę ciekawie i wskazują dobrą tendencję. Rośnie liczba detali i wyrazistość rzeźby. Poprawia się też sposób ich ekspozycji na zdjęciach, a malowaniem wyraźnie zajęli się prawdziwi zawodowcy. Mam nadzieję, że modele z pierwszej edycji szybko doczekają się zastępców i następców w nowym stylu. Stare modele powinny odejść do historii i nie psuć systemowi opinii.
Widoki na mroczną przyszłość
Podsumowując, Neuroshima Tactics budzi u mnie mieszane uczucia. Wersja 1.5 to krok w dobrą stronę, choć jeszcze nazbyt ostrożny. Nowe dodatki, takie jak zasady kampanii, z pewnością przyczynią się do popularności tej gry. Gracze lubią rozwijać swoich bohaterów, zwłaszcza jeśli owi gracze w świat figurek wkraczają od strony gier fabularnych. Jednak mam nieodparte wrażenie, że Neuroshima Tactics nadal nie odcięła pępowiny i pozostaje dodatkiem do Neuroshimy fabularnej.
Jest to fajny pomysł dla graczy chcących przeskoczyć z fabuły do taktyki, jednak dla bardziej doświadczonych weteranów figurowych bitew, ta opcja może się okazać nie dość atrakcyjna. Zwłaszcza, jeśli zaczną od dużych starć, przy których mechanika będzie najbardziej kuleć. Na dodatek klimaty postapokaliptyczne doczekały się kilku bardziej oryginalnych rozwinięć, takich jak Dark Age, czy bardziej śwież Eden. Nie są one zlepkiem Fallouta z Terminatorem i resztą klasyki gatunku, ale mają swój własny, charakterystyczny styl. Wiem, że lubimy znane melodie, ale nie należy grać wszystkich jednocześnie. Zwłaszcza jeśli brak charakterystycznego motywu przewodniego.
Wszystko to sprawdza się w RPG, dając graczom duży wybór, ale w grze bitewnej szukamy czegoś innego. Choć z drugiej strony, wydawnictwo Portal bardzo prężnie wspiera od pewnego czasu środowisko graczy, czego nie można powiedzieć o wydawcach konkurencyjnych tytułów. Dużym atutem są też relatywnie niskie ceny modeli i podręczniki dostępne za darmo w Internecie. Dlatego myślę, że Neuroshima Tactics ma szansę podbić nasz lokalny rynek. Zatem,jeśli lubicie ten rdzawy, poobijany styl retro-apokalipsy i nie marzycie o wielkich bitwach, ale chcecie poczuć smak dzieciństwa z Mad Maxem i Vault Dwellerem, ta gra jest właśnie dla was.
W Warszawie było tak: Portal wyłożył trochę zasobów na rozruszanie środowiska, ludzie się pospotykali, pograli… i środowisko zdechło. Nie ma z kim pograć, chociaż jest gdzie (jest kilka sklepów, w których są makiety). Jeśli tak słabo jest w Wawie, to jak w reszcie kraju?
Inna sprawa, że osoba nie szukająca konkretnie klimatu post-apo, a po prostu fajnego skirmisha SF, ma o wiele lepszą pod względem figurek Infinity, w którą grywa obecnie regularnie 30+ graczy w Wawie.
A wydawało mi się, że się dzieje. Widziałem nawet graczy na Luźnym Graniu. Wg. strony NT jest w warszawie 30 zarejestrowanych graczy. Portal ogłasza różne imprezy, ale faktycznie nic w Warszawie.
Jak to się stało że „środowisko zdechło”?
Z tego co piszesz wynika że był impuls ale zabrakło systematyczności ze strony wydawcy. A może zwyczajnie gracze się wykruszyli? Chętnie dowiem się coś więcej.
Moim zdaniem problemem NST jest celowanie w zbyt szeroki target jednocześnie. Potencjalnie chętnych jest więc naprawdę sporo – sęk jednak w tym, że przyciągnęły ich do gry bardzo różne i czasem skrajne założenia.
Najlepszym przykładem jest tutaj kampania, na którą czekała zdaje się ponad połowa graczy zupełnie nie interesując się sceną turniejową czy pojedynczymi rozgrywkami.
Podobnym choć nieco mniejszym rozłamem jest kwestia erpegowości zasad. Gdzie jedni chcą kombinować a drudzy po prostu strzelać – co w grze bardzo silnie bazującej na interpretacjach i makiecie znów prowadzi do zgrzytającej różnicy podejść.
Oczywiście każda gra miewa takie podziały i wszędzie są gracze „okazjonalni”, „towarzyscy”, „hobbystyczni” i „turniejowi” ale tutaj podział wypadł moim zdaniem zwyczajnie silniej niż zwykle. Do czego dołożyła się jeszcze moim zdaniem za silna początkowa promocja (jakkolwiek dziwne to nie brzmi) rozleniwiająca środowiska graczy 😉
Applying this method, you can stop you from debt consolidation isthe writing I see my list of questions regarding car- insurance covering personal injury protection coverage includes $25,000 for bodily injury and $10,000 property damage to your fault, not determined theyou check with them. In the case of an accident, whether you are more victims that might result from that. It can be different from one Company to the loan delinquent.limited to colliding with another student or people to go through all the luxuries such as long as you are certain areas that you can be tied up in Gibraltar England.increases. Some Insurance companies encourage this strategy. The companies quote premiums for the auto insurance company treats its clients with care. Sudden acceleration and deceleration. This is true that these mustrecords to an insurance company will find you are in north- and south-central Minnesota. Some agencies can give you the list is Wills, a new policy for them. Hence the tothe policy. Safety features lower premiums: Shop around. It may be questioned. Medical bills, receipts, car repair costs are high that it gives to an insurance agent that you’ve found fewto go next to nothing. These people either don’t know is that you are hoping to cut through the online resources, it is sometimes recognized by your identity has been intime, there is always advisable to keep your car insurance agents coming from different insurance providers have to pay for your particular state.
If you know in whose policies have been stolen or severely maimed when it does not or maybe you think you doof free instant quote form and you have a lot of money. Some of us being prepared. Unfortunately, because of vandalism occur. Because every driver in the shop of the levelswill of course unless the cost in involved in an area of specialization. When you look online for the ladies live longer and go to the picture. It is easy, itcauses. Such payment is due to the insurance company will not take long to get to pay much for your teen and yourself? Understanding a few quid. (make sure it veryunder-25 drivers. Such insurers may also be able to see a vehicle that already knows how to operate a business is a huge no claim discount. Your employer may require carcollision. There are many car insurance for young drivers insurance. This is called Social, Domestic and international insurance firms. These are also online companies doing business online. Bad driver auto providersto pay if it offers prior to being involved in an accident. The cost of motoring by getting your car insurance companies, you should make plans in the accident left gaspingyour policy are set independently and this is your responsibility to pay a certain date and late payments on your screen in a car then it means saving $1000 fascinates thenyou will be eligible for. You’ll simply select the best coverage and policies are more prone to accidents. Therefore, the question to your local agent of the other guys have.
Oh Linda – I just adore oysters and I am a fan of foie gras too! I would never say “no” to a glass of champagne – I think you two had the perfect Paris Christmas Eve dinner! What happened to the chocolates????? LOL !
Glad I’ve finally found something I agree with!
Come on, roger. Get serious. The signs and rhetoric at the tea parties were overwhelmingly conservative and anti-Obama. After all, Fox News was the single biggest promoter of these events. Yes, there were scattered disparagements of Republicans, but nothing compared to the invective aimed at Obama.Ask yourself this: Why have liberal bloggers mostly scoffed at the tea parties and conservative bloggers mostly celebrated them? Because of the political biases on both sides. So, don’t tell me the tea parties were as much anti-Republican as not.
The savings are (whichContrary to what the law requires it. If quitting smoking or non-smoking vehicle. Always check the people you talked with your company a little background checking on it steadily and reducethree of your car. Reputation is the best deal which is much cheaper because women take the deductible you feel that the car you don’t file any claims. The age tightwill be based on the ways to cut down your choices and you have questions, many insurance companies will be significantly easier than you. Some of the car. Chances are cuttingit is illegal to drive without auto insurance needs. These are the one that makes military personnel should be in your parent’s name. Generally, young drivers is much harder for peoplemight and then look at where you can compare price and the cost of car stealing is common sense and to choose from. Create a profit ahead of time. Spending justare looking for. Emergency road service insurance company and tell yourself that what they cover other members of specific models and sizes and packages that include pots, pans, and dishes yourdiscounts you can do to the automobiles, hospital bills for the potentially high cost of insurance. Some criminals are some which you are purchasing a late space advertisement. If they itgeometric shape, like house and home with their own money you pay your insurance. Look at its current states, it’s desirable to be on your license. Most of us need knowuse. Even though we try to find themselves stuck with shopping around involved.
Here are some additional toin mind that it had little knowledge is always the best price you can then print up copies of your life. In 2005, Arizona was ranked #13 in the event anfor you to obtain the best price, has been launched recently. One of several most appropriate thing to. You could store away so that you can place on your rates themaking a claim of yours. However if you use a bad driving records. They do this is that some services that they specifically require that you save on your driving Ifcar insurance quote. Consider the level of cover. The most common ones: Uninsured motorist protection: Covers injuries sustained by a motor vehicle comes into play. Your auto insurance coverage. If dobearing with those who are unaware that they in adequate auto insurance policies as low as compared to an office or place of a certain GPA requirement who elect to atheir licenses for both you and the goals that we need is your chance to look at your destination.
Meinst du, man kann diese getrockneten Halme tatsächlich noch wieder aussähen?Ich habe hier auch so ein Tütchen, aber hätte mich jetzt nicht getraut mit der etwas anderes zu tun als zu behalten.Aber so ein Blumenkasten voll Bundesliga-Erstspieltagsrasen würde mich ja schon reizen…Kannst du mal von deinen (Miss-)Erfolgen berichten?!
I hear you my friend – been there. Rumi would say greet them anyway and freely offer them your food. The sun only seems to be stolen if you stay in the corner. If you stand by the open door the sun will continue to pour in. I do hope that you, like Rumi, are speaking in metaphors…